زرآباد نیوز

هدف این وبلاگ معرفی کشورهای قاره کهن آسیاست ‏*‏******* شماره تماس:09302107628 ایمیل:open7995@gmail.com

زرآباد نیوز

هدف این وبلاگ معرفی کشورهای قاره کهن آسیاست ‏*‏******* شماره تماس:09302107628 ایمیل:open7995@gmail.com

معرفی کشور عمان

Image Hosted by Free Photo Hosting at http://www.zarabadcity.blogfa.com/

کشور پادشاهی نشین عمان که به صورت رسمیبه آن Sultanate of Oman میگویند کشوری است که باستان‌شناسان قدمت زندگی انسان در آن را بیش از ۱۴ هزار سال تخمین می‌زنند.

این کشور از شمال غرب با امارات متحده عربی، از غرب با عربستان سعودی و از جنوب غرب با یمن همسایه است.

بیشتر بخش‌های کشور عمان را رشته‌کوه‌های بزرگ و سخت‌گذر حجر می‌پوشاند. در عین حال در این سرزمین هم می‌توان زمین‌های حاصلخیز را در جنوب شرق یافت و هم مناطقی شبه استوایی مانند صحرای ربع الخلی را.

در سال ۱۵۰۷ میلادی پرتغال به عمان حمله و آن را اشغال کرد. این اشغال تا سال ۱۶۵۱ طول کشید. در این سال قبایل عمانی متحد شدند و با نبرد با پرتغالی‌ها توانستند استقلال خود را به دست آورند.

در کشور پادشاهی عمان رئیس حکومت و رئیس دولت پادشاه است که در حال حاضر این سمت به عهده سلطان قابوس است. او سمت نخست وزیری عمان را نیز دارد. سلطنت در عمان موروثی است. سلطان قابوس در سال ۱۹۷۰ به پادشاهی رسید و در سال ۱۹۷۲ نخست وزیری را نیز عهده‌دار شد. مجلس سنای عمان ۷۰ کرسی دارد که نمایندگان آن را پادشاه تعیین می‌کند. این نمایندگان در حقیقت تنها قدرت ارائه مشاوره را دارند و قدرت اجرایی ندارند.

مجلس شورا مجلس دیگر این کشور است که ۸۴ کرسی دارد و نمایندگان آن با رای مردم برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند. نمایندگان این مجلس در برخی موارد قانون تعیین می‌کنند و جز آن بیشتر سمت مشاوره‌ای دارند.

تولید ناخالص داخلی در این کشور ۶۱/۶۱ میلیارد دلار است. ۹۲۰ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند. نرخ بیکاری در این کشور ۱۵درصد است. در سال ۲۰۰۷ نرخ تورم در عمان ۵/۵درصد بود.

عمان هم مانند دیگر همسایگان خود به منابعی از نفت دسترسی دارد. این کشور روزانه حدود ۷۴۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند. این کشور منابعی از گاز هم دارد. محصولات صادراتی آن شامل نفت، کالاهای ترانزیتی، ماهی، آهن‌آلات و منسوجات است که به کشورهای چین (۲/۲۳ درصد)،کره جنوبی (۲/۱۹ درصد)، ژاپن (۲/۱۲ درصد)، تایلند (۹/۸ درصد)، آفریقای جنوبی (۳/۸ درصد)، امارات متحده عربی (۵/۶ درصد) و تایوان (۲/۴ درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، کالاهای تولیدی کارخانه‌ای، مواد غذایی، احشام زنده و لغزاننده‌هاست که از کشورهای امارات متحده عربی (۷/۱۹ درصد)، ژاپن (۱۸ درصد)، آمریکا (۷.۵ درصد)، آلمان (۵.۳ درصد) و هند (۲/۴درصد) وارد می‌شود

معرفی کشور پاکستان

Image Hosted by Free Photo Hosting at http://www.zarabadcity.blogfa.com/

جمهوری اسلامی پاکستان یکی از کشورهای جنوب آسیاست این کشور در همسایگی کشورهای ایران ، افغانستان ، چین و هند قرار دارد و مساحت آن 880 هزار و 940 کیلومتر مربع است.

پایتخت آن اسلام آباد است و بزرگترین شهر آن کراچی است. مردم پاکستان به زبان اردو سخن می‌گویند. پاکستان ﮬﻔﺖ استان دارد: بلوچستان، سر حد شمالی، سند، پنجاب، ﻣناطق ﺷﻤﺎﻟﻰ، مناطق ﻗﺒﻴﻠﻪﺍﻯ، ﻛﺸﻤﻴﺮ ﺁﺯﺍﺩ و ﺍﺳﻼﻡﺁﺑﺎﺩ.

پاکستان با 164 میلیون و 741 هزار و 924 نفر جمعیت (بر اساس آمارهای سال 2007) ششمین کشورپرجمعیت جهان است و دومین کشور پرجمعیت در بین کشورهای مسلمان. این کشور تا سال 1947 تحت سلطه انگلیس بود. در سال 1956 در این کشور جمهوری اسلامی اعلام شد.

پاکستان تاریخی غنی دارد و طی سالیان قومیت‌های مختلفی چون سیک، عرب، افغان،ترک، بلوچ و مغول به آن کوچ کرده‌اند. این کشور بیش از پنج هزار سال تاریخ دارد. در قرن 18 میلادی انگلیسی‌ها آن را تحت سلطه خود در آوردند و به عنوان بخشی از هند قرار دادند

پس از آنکه در سال 1947 این کشور اعلام استقلال کرد جدل‌های هند با پاکستان هم آغاز شد. این دو کشور در سال‌های 1947 تا 1948 و در سال 1965 بر سر مالکیت کشمیر با هم جنگیدند و این دعوا تا امروز هم ادامه دارد

جنگ سوم بین این دو کشور در سال 1971 روی داد که نتیجه آن جدایی بخش شرقی پاکستان و اعلام موجودیت کشوری به نام بنگلادش بود. [ 6 دهه تاریخ پاکستان در یک نگاه [ آب و هوای این کشور گرم و بیابانی است. در شمال و شمال غربی آن کوه‌ها جغرافیای کوهستانی حاکم است.

منابع وسیع گاز طبیعی، اندکی نفت، زغال سنگ نامرغوب، سنگ آهن، مس، نمک و سنگ آهک همه آن منابعی است که زمین در اختیار پاکستانی‌ها قرار داده است.