وحدت و همدلی راز پیشرفت سیستان و بلوچستان است

منتخب مردم شهرستان چابهار،کنارک،نیکشهر و قصرقند گفت: وحدت و همدلی کنونی که در استان وجود دارد باعث پیشرفت منطقه خواهد شد.

 

به گزارش وبسایت زرآباد فردا.عبدالغفور ایران نژاد در دیدار با مردم شهر زرآباد اظهار داشت: حضور مردم در انتخابات هفت اسفند باعث وحشت سران استکبار جهانی شد.


وی ادامه داد: با وجود مشکلات و کمبودهای که در منطقه وجود دارد باز دولت تدبیر و امید و نظام مقدس جمهوری اسلامی اقدامات بسیار موثری را انجام داده است.

وی با اشاره اقدامات دولت در عرصه شیلات افزود: با احداث گمرک در بخش زرخیز می توان تجارت منطقه را توسعه داد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سواحل مکران بایستی تمام توان خود را برای پیشرفت مناطق ساحلی بکار گرفت.

بخش زرآباد در 150 کیلومتری شهرستان کنارک استان سیستان و بلوچستان و در 170 کیلومتری شهرستان جاسک هرمزگان واقع شده است.

محور کنارک-جاسک بازگشایی شد

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان گفت: محور ارتباطی بندر کنارک - جاسک که بر اثر طغیان رودخانه کاروان از روز گذشته مسدود بود، امروز بازگشایی شد.

 

ایوب کرد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ورود سامانه بارشی به جنوب سیستان و بلوچستان و ریزش باران سبب طغیان برخی رودخانه های فصلی منطقه شده است.
وی افزود: رودخانه کاروان پس از ریزش باران های سیل آسا از عصر روز گذشته سبب بسته شدن راه ارتباطی بندر کنارک سیستان و بلوچستان به بندر جاسک هرمزگان شد که با تلاش راهداران امروز صبح مورد بازگشایی قرار گرفت.
محور کنارک - جاسک تنها راه ارتباطی نزدیک بندر چابهار به بندرعباس است.
در اخطاریه جوی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان آمده است: بر اساس آخرین نقشه های پیش یابی تا اواخر وقت امروز برای نواحی جنوبی استان ناپایداری جوی پیش بینی می شود.

بارندگی و تگرگ زرآباد کنارک را فراگرفت

بخشدار زرآباد در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی و تگرگ از شب گذشته تا امروز صبح این شهر را فرا گرفته است.

 

محسن شیهکی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مردم این شهر از ساعت سه بامداد دیشب شاهد بارش خوب باران در این شهر بودند که این وضعیت همچنان تداوم دارد.
وی ادامه داد: همچنین در پی بارندگی امروز ساعت 11 صبح نیز بارش تگرگ در این شهر به مدت نیم ساعت رخ داد.
بخشدار زرآباد خاطر نشان کرد: تاکنون از خسارات احتمالی بارندگی و تگرگ گزارشی نرسیده است.
زرآباد در 150 کیلومتری شهر کنارک استان سیستان و بلوچستان و 170 کیلومتری جاسک هرمزگان واقع شده است.
بندر کنارک در 700 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و در سواحل دریای مکران و همسایگی شهرستان چابهار و استان هرمزگان واقع شده است.

صید ترال تهدیدی برای صیادی در دریای مکران

صیادی از عمده ترین تهدیدهای زیست بوم های دریایی است به طوری که افزایش صید و استفاده از روش های مخرب مانند تور ترال و غیره در مناطق حساس از تهدیدهای آسیب رسان اصلی به زیست بوم های دریایی محسوب می شود.

 

در روزهای نه چندان دور دریای مکران، سفره ای گسترده برای تامین معاش زندگی صیادان منطقه و ساحل نشینان کنارک و چابهار بود اما از چندی پیش با ورود کشتی های غول پیکر صیادی که به صید ترال مشهورند روزهای خوش صیادان به تلخی گراییده است.
به گفته کارشناسان فعالیت کشتی های ترال علاوه بر خانه نشینی صیادان تهدید جدی برای حفاظت محیط زیست به شمار می رود.
صیادان جنوب سیستان و بلوچستان از کشتی های صید ترال که ذخایر دریا را یک جا می بلعند به ستوه آمده اند.
یکی از صیادان بندر کنارک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ورود کشتی های غول پیکر صید ترال در یک مایلی آب های ساحلی این شهرستان صیادان را ناچار به عزیمت به عمق دریا و آب های دور برای صید کرده است.
عبدالغفور بلوچی زهی افزود: متاسفانه صیادی در آب های دور دست نیز مشکلات زیادی برای صیادان ایجاد می کند که نمونه بارز آن گرفتار شدن چندین فروند لنج صیادان کنارکی به دست دزدان دریایی سومالی بوده است.
یکی دیگر از شهروندان کنارک اظهار داشت: بیشتر اهالی کنارک از طریق صید و صیادی امرار معاش می کنند که با ورود کشتی های صید ترال شاهد از بین رفتن منابع درآمدی صیادان هستیم.
محمد احمدی با بیان اینکه در هر یک از لنج های صیادی چندین ملوان نان آور خانواده مشغول بکار هستند، گفت: براساس ضوابط تعیین شده تورهای صیادی کشتی های ترال باید چشمه درشت باشد تا ماهی های کوچک امکان فرار داشته باشند اما این کشتی ها از تورهای چشمه ریز استفاده می کنند که در هر بار انداختن آن به دریا چندین تن ماهی بزرگ و کوچک حتی به اندازه دو سانت و انواع جلبک ها را از کف دریا جارو می کند.
وی ادعا کرد: از آنجایی که 90 درصد صید کشتی ترال را ماهی های کوچک و صدف ها تشکیل می دهند، محیط زیست دریایی در معرض خطر نابودی قرار گرفته و بدتر اینکه پس از تلف شدن ماهی های دو سانتی آنها را دوباره به دریا می ریزند که این گونه اقدامات متاسفانه ضمن از بین بردن ماهیان سبب آسیب جدی به محیط زیست می شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: صید ترال با توجه به اثرات مخرب آن بر روی محیط زیست دریایی به هیچ عنوان مورد تائید این سازمان نیست.
سعید محمودی با بیان اینکه تورهای صید ترال با کف تراشی همه موجودات ریز دریا را به یکباره جمع آوری می کنند افزود: با توجه به اثرات مخرب صید ترال بارها به سازمان شیلات نیز اعلام کرده ایم که باید درباره این شکل از صیادی چاره اندیشی کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تورهای صید ترال بسیار ریز است آنها در هر بار صید علاوه بر صید ماهی های ریز انواع سخت پوستان و دیگر موجودات ضروری اکوسیستم دریایی را نیز جمع آوری می کنند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: علاوه بر صید ترال انواع دیگر اشکال صیادی نیز با توجه به نداشتن برنامه مشخص و منسجم از نظر زیست محیطی مشکل آفرین است.
محمودی بیان کرد: برای رفع مشکلات در زمینه صیدهای مختلف از جمله ترال سازمان شیلات باید وارد صحنه شده و مسائل مهم مورد نظر محیط زیست را به صیادان تحت نظارت خود اعلام کند زیرا اگر این اتفاق رخ ندهد سازمان حفاظت محیط زیست به ناچار به عنوان متخلف با خاطیان برخورد می کند.
وی گفت: با توجه به اهمیت برآورد ذخایر و تناسب بهره برداری از آنها انتظار می رود سازمان شیلات همکاری بیشتری از نظر برآورد ذخایر آبزیان با سازمان محیط زیست داشته باشد.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برای هر نوع شناور در منطقه قانون تعریف شده است گفت: کشتی های ترال از هشت مایلی اجازه نزدیک شدن به ساحل برای صید را ندارند و از آنجایی که از سوی سازمان شیلات کنترل می شوند نمی توانند از این خط تجاوز کنند و به ساحل نزدیک شوند.
محسنعلی گلشنی با بیان اینکه این کشتی ها دارای سیستم آنلاین برای ثبت مسیرهای تردد هستند افزود: علاوه بر کنترل های این سازمان، در صورت بروز هر گونه تخلفی از سوی صیادان کشتی ترال و اعلام گزارش های مردمی در این زمینه بلافاصله کمیسیون تخلفات صیادی این سازمان به صورت سیار در آن مکان مستقر و بررسی قانونی مستندات را انجام و در صورت بروز هرگونه تخلف احتمالی بشدت با این شناورها برخورد می کند.
وی اظهار داشت: در گذشته تعداد شناورهای ترال در منطقه حدود 70 فروند بوده که در چند سال اخیر با کاهش چشمگیر به حدود 16 فروند رسیده است.
وی با بیان اینکه برخورد با متخلفان شناورهای صیادی به طور جدی در دستور کار شیلات سیستان و بلوچستان قرار دارد از تمامی صیادان شهرستان های کنارک و چابهار خواست در صورت مشاهده تخلف در تماس با این سازمان و یگان حفاظت شیلات موضوع را اعلام تا در اسرع وقت با متخلفان برخورد شود.
مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه رصد ذخایر آبزیان و جلوگیری از آسیب آنها از مهمترین برنامه های این سازمان است بر این اساس با هرگونه صیدی که خارج از قوانین تعریف شده آن انجام شود برخورد قاطع می شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه برخی افراد تنها به دنبال جو سازی و رسانه ای کردن صید ترال هستند، گفت: افرادی فرصت طلب و سودجو و صیادنمایی در منطقه وجود دارند که با انجام روشهای ناصحیح صید به زیستگاه طبیعی آبزیان آسیب وارد می کنند و با جو سازی علیه صید ترال می خواهند پشت این صحنه به کارهای خلاف خود ادامه دهند.
مدیر کل شیلات استان بدون اشاره به نوع فعالیت این افراد اظهار داشت: چنانچه صیادان منطقه تخلفی از سوی کشتی های ترال مشاهده کردند می توانند بلافاصله موضوع را اعلام کنند تا از طریق جی پی اس و سایر تجهیزات و سامانه ها مورد رصد قرار گرفته و در صورت بروز تخلف با متخلفان برخورد شود.
تضاد مطالب بیان شده از سوی برخی صیادان و مدیر کل شیلات نیازمند بررسی و کنکاش های بیشتر از سوی دستگاه های نظارتی است زیرا حفظ محیط زیست دریایی آنهم در منطقه بکر مکران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند، جمهوری اسلامی ایران در مقابل سایر کشورها از منابع و ذخائر دریایی بهره برداری ناچیزی دارد و باید از این فرصت خدادادی با رعایت کامل مقررات زیست محیطی استفاده بهینه و بهره برداری شایسته انجام شود.

مردم زراباد:وحدت بین شیعه و سنی موجب اقتدار مسلمانان می‌شود+گزارش تصویری با مصاحبه کنندگان


مردم زراباد: در شرایط کنونی که توطئه دشمنان گسترده شده وحدت بین شیعه و سنی برای دنیای اسلام ضروری است.

s1280004.jpg


بسیاری از شهروندان زرابادی در مصاحبه با سایت رسانه خبری زراباد در شهرساحلی زراباد اظهار داشتند:دشمنان اسلام در تلاش هستند به آسانی و بدون هزینه تنها با درگیر کردن مسلمانان بایکدیگر جلوی رشد اسلام عزیز بگیرند, و ما مسلمانان چه سنی و چه شیعه باید باهم وحدت داشته باشیم تاشیطان از این تفرقه لذت نبرد.

مردم زراباد خاطر نشان کردند: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با رهنمودهای رهبر عظیم الشان همه ما مسلمانان با یکدیگر وحدت داریم و به دشمنان قسم خورده اسلام هشدار میدهیم که شماها هیچ وقت با حربه های شیطانی و کثیف خود نخواهید توانست این وحدت وصف ناپذیر ما مسلمین را از بین ببرید

s1280007.jpg

s1280008.jpg

s1280006.jpg

بازدید و نشست مشترک مسئولان منطقه آزاد چابهار در زرآباد برگزار شد+گزارش ثصویری

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زرآباد، مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار امروز در نشستی با مسئولان بخش زرآباد با تبریک پیشاپیش ایام هفته وحدت و تقدیر از معتمدین زرآباد اظهار کرد: منطقه زرآباد که دارای توفیقات فراوان و نعمت‌های بی‌شمار الهی  و سرمایه انسانی ارزشمند و کوشایی است از جمله مناطق زیبا و منحصر بفرد استان است که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و توجهات ویژه مقام معظم رهبری، مسیر توسعه را به سرعت و با گام‌های محکم برمی‌دارد.

عبدالسلام پاکزاد افزود: موقعیت بسیار خوب و منحصر بفرد زرآباد سبب شده تا بسیاری از مسافران و خودروهای ترانزیتی از استان‌های همجوار به مقصد چابهار این مسیر را برای سفر انتخاب کنند.

وی گفت: منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار خود را موظف به خدمت به منطقه و نگاه به مناطق همجوار به ویژه مناطق مستعدی مانند زرآباد در چهارچوب قوانین و سیاست‌های مدون خود می‌داند و در همین راستا به پیشنهاد مسئولان بخش و شهر زرآباد و بررسی‌های به عمل آمده برای تسهیل اقامت موقت و استراحت مسافران عبوری به زودی عملیات احداث مجتمع اقامتی و تفریحی در ورودی شهر زرآباد و در محل پیشنهادی مسئولان بخش به صورتی زیبا و اصولی ایجاد می‌شود که امیدواریم این موضوع به سرعت توسط همکاران فنی آغاز و به عنوان خدمتی از منطقه آزاد ارائه شود.

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: سربلندی این منطقه، سربلندی استان و سربلندی استان سربلندی و افتخار کشور است و همه باید به سمت رشد و تعالی کل کشور قدم برداریم و اینکه امروز می‌بینیم زرآباد در ایجاد اشتغال، سطح تحصیلی، اوضاع فرهنگی و توسعه جایگاه ممتازی پیدا کرده است، بسیار مفتخریم.

سعید علی بزرگزاده مدیر امور اجتماعی سازمان منطقه آزاد تجاری‌صنعتی چابهار نیز در این نشست با برشمردن ضرورت توجه به توریسم و گردشگری در زرآباد ، توجه به ایجاد زیرساخت‌ها و هدف گذاری توسعه گردشگری به صورت گام به گام را بسیار موثر دانست و خواستار همت جمعی در این موضوع شد.

معاون فرماندار کنارک نیز با برشمردن جاذبه‌های گردشگری زرآباد و تقدیر از انعکاس مناسب این جاذبه‌ها و ظرفیت‌ها و با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری بخش زرآباد گفت: توجه به گردشگری می‌تواند هم به اقتصاد و امنیت منطقه و هم به تبادل فرهنگی کمک کند که البته اقدامات موثری در این زمینه در زرآباد در حال انجام شدن است.

نعمت‌الله نجاری همچنین خواستار سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران بومی در این منطقه شد.

مولوی عارف هوتی امام جمعه سورو زرآباد و یوسف مصلحی از نخبگان فرهنگی و عضو شورای اسلامی شهر هر کدام با برشمردن ظرفیت‌های بخش و کامیابی‌ها و نیازهای حوزه‌های مختلف خواستار مساعدت منطقه آزاد چابهار در رونق منطقه شدند.

زرآباد بهشت زمینی برای گردشگری و سیاحت است

بخشدار زرآباد نیز در این جلسه با تقدیر از حضور مسئولان منطقه آزاد چابهار در بخش زرآباد و تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع) و  تبریک پیشاپیش ایام هفته وحدت و میلاد رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: بخش  مرزی و ساحلی زرآباد در مسیر محور مواصلاتی دو استان سیستان و بلوچستان در حقیقت دو بندر مهم کشور بندر عباس و بندر چابهار را به هم متصل می‌کند و وجود چهار استعداد ویژه و منحصربفرد کشاورزی به عنوان نقطه نخست کشاورزی استان، صیادی با دارا بودن مجهزترین بندر صیادی کشور به نام بندر شهید رضایی و موج شکن جد، گردشگری و توریسم  با اتکا به سواحل زیبای روستای درک و باغات موز و میوه‌های گرمسیری و استعداد حمل و نقل با توجه به  ویژگی جغرافیای اقتصادی آن سبب شده است تا گام‌های توسعه در این منطقه  شتابی مضاعف به خود گیرد.

مجتبی شجاعی افزود: هوشمندی و توجه ویژه منطقه آزاد چابهار در شناخت ظرفیت‌های منطقه و تلاش برای تقویت و بالفعل کردن مناطق همجوار بسیار اقدامی دقیق و سنجیده در توسعه مناطق همجوار و خدمت رسانی است که البته نباید از این موضوع نیز غافل شد که درصد قابل توجهی از مسافران و خودروهای ترانزیتی به مقصد یا از مبدأ چابهار از مسیر زرآباد عبور می‌کنند و در حقیقت زرآباد پیشانی استان در ورود مسافران از سمت استان هرمزگان و عمدتا به منظور سیاحت و تجارت و حمل و نقل از چابهار است.

وی بیان کرد: امیدواریم منطقه آزاد چابهار با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در مسیر عبور مسافران به مقصد چابهار به ویژه در مسیر جاسک به زرآباد و چابهار علاوه بر تامین تسهیلات ویژه برای مسافران و گردشگران به رونق اقتصادی زرآباد نیز بیفزاید که البته مسافران نیز نباید به راحتی از کنار فرصت سیاحت در بهشت زمینی زرآباد بگذرند.

بخشدار زرآباد با تشکر از مدیران منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: ظرفیت اکوتوریسم و ژئوپارک زرآباد می‌تواند نقش کلیدی در ایجاد اشتغال مناطق همجوار و تضمینی علمی و عملی برای امنیت پایدار داشته باشد.

شهردار زرآباد هم در این جلسه با قدردانی از برگزاری دومین جلسه با مدیران منطقه آزاد در ماه جاری گفت: گردشگری در زرآباد می‌تواند به صدر درآمد مردم در منطقه تبدیل شود و نه تنها از اقتصاد کشاورزی و صیادی پیشی بگیرد بلکه زرآباد قادر است گام اطمینان منطقه آزاد چابهار در پیشانی استان برای مسافران عبوری از هرمزگان تلقی شود که با تعامل و سرمایه‌گذاری و مشارکت می‌توان به این مهم دست یافت.

درویش بلوچ‌نیا بیان کرد: زرآباد امروز تجسمی از تلاش‌های عینی است که در طول سال‌های گذشته به ویژه در توسعه اشتغال و ارائه تسهیلات و فرهنگ‌سازی کار  و با نگاه کلان صورت پذیرفته سبب شده است رتبه زرآباد در اشتغال‌زایی رتبه ممتازی باشد.

وی افزود: به گونه‌ای که حتی ظرفیت اشتغالی حدود 4 هزار نفر برای استان‌های همجوار در بخش کشاورزی فراهم آورده است که این خود یک الگو بوده و بارها و بارها توسط مسئولان از آن تقدیر شده و این موضوع با همتی والا و تعامل ایجاد شده است و در پرتو آن امنیتی پایدار و پویایی خاصی در موضوعات فرهنگی ایجاد کرده است.

شهردار زرآباد عنوان کرد: ناگفته نماند که زرآباد فردا نیز با یکدلی امروز مسئولان و مردم منطقه  توسعه یافته و به الگویی مناسب تبدیل می‌شود.

پس از این نشست، جمعی از مدیران ارشد  منطقه آزاد چابهار که از بخش‌های عمرانی، فنی، روابط عمومی و حراست نیز حضور داشتند از محل احداث مجتمع تفریحی، سواحل زیبای روستای درک زرآباد و هم‌چنین از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این بخش در جنوبی‌ترین نقطه سیستان و بلوچستان بازدید کردند.

دانلود آهنگ

دانلود آهنگدانلود آهنگ

دانلود آهنگ

دانلود آهنگ

دانلود آهنگ

دانلود آهنگ

دانلود آهنگ

دانلود آهنگ

دانلود آهنگ

 

محور جاسک, زراباد,کنارک بازگشایی شد

ایوب کرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار کرد: نزول باران الهی در چند روز اخیر در سیستان و بلوچستان سبب طغیان رودخانه‌های فصلی و سیلابی شدن مسیل‌ها شد.

وی افزود: به علت این بارندگی‌ها و طغیان رودخانه‌های محلی محور کنارک-جاسک در جنوب سیستان و بلوچستان مسدود شد.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان بیان کرد: با تلاش شبانه‌روزی و بی وقفه راهداران راه و شهرسازی در جنوب استان خوشبختانه این محور ساعت 10:30 دقیقه امروز بازگشایی شد.

کرد گفت: اکنون این محور باز و تردد در آن جریان دارد.

ساخت نخستین زمین فوتبال ساحلی شهرستان بندری کنارک در روستای گردشگری درک زرآباد

مجتبی شجاعی با اعلام این خبر اظهار داشت: احداث این زمین فوتبال ساحلی از محل اعتبارات عمرانی تعاونی دهیاری روستای درک بخش زرآباد و مشارکت مردم منطقه صورت می گیرد.


ساخت نخستین زمین فوتبال ساحلی شهرستان بندری کنارک در روستای گردشگری درک زرآباد

وی افزود: این زمین فوتبال با ۱۲۰۰ متر گستره شامل زمین فوتبال ساحلی، سکوی ویژه تماشاچیان و سالن رختکن می باشد.

بخشدار زرآباد گفت: با توجه به علاقه و درخواست جوانان روستای ساحلی درک و استعدادهای موجود در منطقه احداث این زمین ورزشی در دستور کار دهیاران قرار گرفت و با همکاری مردم تا پایان سالجاری به بهره برداری خواهد رسید.

وی بیان کرد: با راه اندازی این زمین ورزشی ۷۰۰ نفر از جوانان بخش زرآباد می توانند از امکانات این مجموعه استفاده کنند و همچنین امکان برگزاری رقابت های ورزشی در این مکان فراهم می شود.

بخشدار زرآباد خاطرنشان کرد:احداث مج شکن روستای درک که درسال گذشته مصوب شده بود و همچنین اجرای طرح هادی این روستا نیز در اولویتهای بخش زرآباد می باشند.

طراوت باران در |پایتخت بهشت زمینی زراباد

cze

cze

'گزارش تصویری/ پروژه‌های در دست اجرا در شهر زراباد

cze

cze

cze

cze

cze

cze

یادداشت/مولوی مهروزهی :وحدت مسلمین موضوعی حیاتی


در زمان پیامبر محور وحدت در بین مسلمانان شخص رسول اکرم (ص) بوده‌اند و امروزه در کشور ما محور وحدت و اتحاد در بین مسلمین مقام معظم رهبری هستند.

  بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری همیشه و در تمامی موارد برای همه اقوام چه شیعه و چه سنی راهگشا بوده و ملت ایران همواره پشتیبان ولایت فقیه خواهند بود.

  هفته وحدت که توسط  امام راحل بنیانگذاری شده، بهترین فرصت است تا به دشمنان نشان دهیم که شیعه و سنی همیشه و در تمامی صحنه‌ها باهم بوده و اتحاد خود را حفظ می‌کنند.

  با توجه به آیات قرآنی باید همیشه اصول دین اسلام را چنگ بزنیم و نسبت به موضوعات فرعی و جزیی که به اختلافات دامن می‌زند بی‌توجه باشیم.

  دشمن در تلاش است تا شیعه و سنی را از اشتراکات بین آنها دور و به اختلافات دامن بزند که باید در این زمینه هوشیارتر عمل کرد.

  شیعه و سنی از اوایل انقلاب تاکنون حرفشان وحدت بوده و هست و امروز نیز وحدت شیعه و سنی در این استان زبانزد شده و همین اخوت و برادری اقوام توانسته توطئه‌های دشمنان را خنثی کند.

  همانطور که دوستی دو طرفه معنی می‌دهد وحدت نیز باید دو طرفه باشد و این حفظ وحدت باید همیشه جریان داشته تا فرزندان ما این اتحاد را الگوی خود قرار دهند.

  دشمن در کمین نشسته و آماده است تا از کاه کوه بسازد لذا باید در سخنرانی‌هایی که انجام می‌شود مراقب بود تا مبادا ناخواسته بهانه به دست دشمن داده شود.

  چیزی که امروز دنیا را به حیرت در آورده حفظ اتحاد و همدلی در بین اقوام ایران اسلامی است و باید با آگاهی کامل این اتحاد و همدلی را حفظ و در پاسداری از آن تلاش کنیم.

شاعر بسیجی و بلوچ زرآبادی تجلیل شد


حامد علی مبارکی در دیدار با مسئولان و معتمدان بخش زرآباد اظهار کرد: بصیرت و روشن‌بینی در امور فرهنگی، تجلیل از هنرمندان و آگاهی مردم عزیز کشورمان از دیگر آداب و رسوم و گویش‌های ایران اسلامی منتج به وحدت فکری می‌شود.

وی با تبریک به مناسبت ایام خجسته وحدت افزود: ما هم‌چنین از نیروهای توانمند و بسیجی برای اعتلای اهداف فرهنگی بهره خواهیم برد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به مهم بودن و اثربخشی حضور شاعرانی از قبیل حسن فرنژاد در شناسایی فرهنگ بومی منطقه با بیان ادبیات، نقش آنها را در انتقال باورها، هنر، حکمت و ولایت‌مداری مهم دانست و بر ضرورت برگزاری مراسم هفته وحدت و همکاری همه اقشار آمادگی خود را در برای هر چه با شکوه‌تر برگزار کردن این مراسم اعلام کرد.

استاد حسن فرنژاد بیش از 35 سال در عرصه ادبیات و شعر فعالیت کرده و از جمله چهره‌های شناخته شده شعر بلوچستان است.

بخش زرآباد یکی از بخش‌های شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان است که با توجه به موقعیت آب و هوایی مناسب از مهم‌ترین مراکز کشاورزی و شیلات کشور محسوب می‌شود، مثل همه جای دیگر ایران است ام تنها فرقش این است که خاکش زر هست به زبان محلی یعنی اینکه اینجا هر چه بکارید، نتیجه و محصول خواهد داد.

یادداشت/سیستان و بلوچستان پارادایم وحدت در عین کثرت

قرآن و اسلام همة مسلمانان را یک امت واحده خوانده است در حالی که  امروزه برخی رویدادها موجب تفرقة مسلمانان گشته است و روابط مسلمانان با یک‌دیگر بر طبق همان الگویی که دولت‌های غربی و استعماری به نفع خود بیان کرده‌اند، یعنی تفرقه‌ بینداز و حکومت کن، رقم خورده است. مخالفان اسلام با حربه‌هایی مانند بنیادگرایی، افراط‌گرایی و تروریسم و نسبت‌دادن آنها به اسلام، سعی در نابودی اسلام دارند.

درآستانه هفته وحدت ، برای تقویت وحدت  شیعه و سنی  ، همان گونه که شناخت عوامل و زمینه های  تقویت این وحدت ضرورت دارد، شناخت عوامل  و زمینه های اختلاف نیز ضروری  است. بر این اساس برای ایجاد وحدت اسلامی، باید عوامل اختلاف همانند  تنگ نظریها ،احساسات آنی ، تحریک پذیری ،   تعصبات قومی و  پیروی از هواهای نفسانی،  شناسایی و با آنها مبارزه گردد تا زمینه فرصت طلبی  دشمنان خارجی نیز که نقش بنیادی در ایجاد اختلاف داشته و دارند از بین رفته و در عین وحدت و یکپارچگی  به تنوع در جامعه به عنوان فرصتی گرانبها نگریسته شود و لازم است همه احاد جامعه به منطق هم احترام گذاشته و عواطف و احساسات یکدیگر را  در راستای خواست دشمن مشترک مسلمانان  بیهوده مجروح نسازند که در این راستا رسانه ، نخبگان و دلسوزان و ریش سفیدان نقش مهمی  در فرهنگ سازی  می‌باشد دارند.  وحدت شیعه و سنی  که بارها و بارها بیان گردیده این است که پیروان هر یک از مذاهب اسلامی در عین حال که عقاید و سنن خاص آن مذهب را برای خود حفظ کرده و پای بند به آن هستند، در روابط اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و نظامی خود نیز با مسلمانان دیگر همسو و تابع منافع و مصالح دینی و ملی باشند

تفرقه باعث میشود  دشمنان اسلام و آنهایی که از تفرقه میان شیعه و سنی  سود می برند موارد اختلاف برانگیز را پررنگ تر کرده و موارد اصلی را که موجب اتحاد بین مسلمانان می شود، نادیده گیرند و اشتباهات و تندرویهای عده ای اندک به ظاهر منتسب به یک مذهب را به پای کل پیروان آن  مذهب گذاشته و مرتبا به اختلافات دامن بزنند لذا روشنگری بزرگان و روحانیون شیعه و سنی که البته در سالهای اخیر و همگام با فتاوا و  توصیه های رهبر معظم انقلاب پررنگ تر نیز  بوده است جلوی هر گونه اختلاف و تفرقه را میگیرد.

برای تقویت وحدت  مسلمانان ، همان گونه که شناخت عوامل و زمینه های  تقویت این وحدت ضرورت دارد، شناخت عوامل  و زمینه های اختلاف نیز ضروری  است. بر این اساس برای ایجاد وحدت اسلامی، باید عوامل اختلاف همانند  تنگ نظریها ،احساسات آنی ، تحریک پذیری ،   تعصبات قومی و  پیروی از هواهای نفسانی،  شناسایی و با آنها مبارزه گردد تا زمینه فرصت طلبی  دشمنان خارجی نیز که نقش بنیادی در ایجاد اختلاف داشته و دارند از بین رفته و در عین وحدت و یکپارچگی  به تنوع در جامعه به عنوان فرصتی گرانبها نگریسته شود و لازم است همه احاد جامعه به منطق هم احترام گذاشته و عواطف و احساسات یکدیگر را  در راستای خواست دشمن مشترک مسلمانان  بیهوده مجروح نسازند که در این راستا رسانه ، نخبگان و دلسوزان و ریش سفیدان نقش مهمی  در فرهنگ سازی  می‌باشد دارند.

در استان وسیع و دو و نیم میلیون نفری  سیستان و بلوچستان،  به عنوان استانی پلی ژنیک  با وجود تنوع قومی و مذهبی و دارابودن مرز طولانی و حضور نیروهای فرامنطقه ای در همسایگی استان و تلاش برای ایجاد اختلاف مذهبی و قومی توسط دشمن ، فهم اجتماعی و دینی  و اخلاقی و توجه به منافع ملی و دینی میتواند مانع اتلاف  بخش اعظمی از انرژی مردم و نخبگان صرف حاشیه ها و اختلافات و تحریکات دشمنان شود .

بدخواهان مسلمانان  با عمق بخشیدن به اختلافات جزیی موجود بین مسلمانان   و دامن زدن به تعصب‌های قومی و مذهبی؛ و حمله به باورهای یک گروه به بهانه‌ی حمایت از عقاید گروه دیگر، اتحاد و یکپارچگی مسلمانان درهم شکسته و آنان را سرگرم این گونه درگیری‌ها کرده و افکار آنان را از مسایل اصلی منحرف سازند و از پیشرفت و توسعه و ابادانی کشورهای اسلامی در راستای منافع خودشان جلوگیری نمایند.

توسعه استان پرپتانسیل سیستان و بلوچستان در راستای توسعه و رشد  ملی از مسیر وحدت ، توجه به دانش و فرهنگ و اقتصاد  ، نگاه مومنانه و از دریچه حرمت گذاری ، توجه به قانون اساسی ، حذف تعصبات بیجا ، تقویت خرده فرهنگهای پسندیده ، تعامل و هم افزایی قومی و مذهبی و.. میسر میگردد.

هم‌چنین باد دقت نمود که  وحدت در حوزه‌های گوناگون تأمین‌کنندة آرامش امنیت پایدار  در حوزه‌های معنوی، فردی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی می‌باشد. بنابراین می‌توان گفت  وحدت از طریق تقویت الفت و هم‌گرایی در کشور به افزایش قدرت کشور اسلامیمان منجر گردیده و به ارتقای امنیت ملی کمک می‌کند و اما اقدام های وحدت شکنانه در هر سطحی  با هر هدفی که صورت پذیرد قابل توجیه نیست.

جمهوری اسلامی ایران، كشورهای اسلامی و همه مسلمانان باید مراقب آوا و  نغمه‌هایی باشند كه به دنبال جدا كردن حساب مذهب یا فرقه خود و یا جدا دانستن حساب یك یا چند نحله اسلامی از خود است و باید به چنین اندیشه‌ای به دیده تردید بنگرند.به جای مرزبندی شیعی و سنی باید مرزبندی اصیل و انحرافی یا هشیار و منفعل پررنگ شود و حول مشتركات گرد هم بیاییم تا توطئه دشمنان امت والای پیامبر(ص) ناكام بماند

جمعی از معتمدان زرآباد با خانواده شهدای تاسوعای چابهار دیدار کردند

به گزارش سایت رسانه خبری زراباد رییس بنیاد شهید چابهار در این مراسم گفت: شهدا مظهر صداقت، ایمان و عمل صالح هستند و الگوگیری از رفتار آنان سعادت جامعه را به دنبال دارد.
وی اظهار داشت: دیدار با خانواده معظم شهدا در راستای تجدید بیعت با آرمان های والای حضرت امام خمینی (ره) و ارج نهادن به مقام والای شهیدان و قدردانی از خانواده های صبور آنان است.

وی از معتمدین و ریش سفیدان شهر زرآباد که با پیمودن مسیر طولانی به دیدار خانواده شهدای چابهار آمده اند تشکر کرد و گفت: خانواده شهدا افتخار ملت ما هستند و شهید جاودانه ترین و مقدس ترین واژه انقلاب است بنابراین همه ما باید در این مسیر، شان خانواده های معظم شهدا را حفظ کرده و همواره قدردان استقامت و شکیبایی آن ها باشیم.

بخشدار زرآباد نیز در این مراسم ضمن تبریک فرا رسیدن هفته وحدت و ولادت حضرت رسول اکرم(ص) اظهار داشت: شهدا طلایه داران دفاع از ارزشها و پرچمدار وحدت امت اسلامی هستند و ملت ایران اعم از شیعه و سنی و سایر اقلیت ها همواره از خاک و ناموس خویش دفاع می کنند.

ˈمجتبی شجاعیˈ خاطرنشان کرد: ما هرچه داریم از برکت خون شهداست لذا وظیفه خود می دانیم که از خانواده های آنان تجلیل و قدردانی کنیم که این خود افتخاری بزرگ است.

گزارش تصویری/ دیدار جمعی از مسوولین و معتمدین بخش زراباد با خانواده شهدای تاسوعای چابهار


s1270062.jpg

s1270064.jpg

s1270066.jpg

s1270068.jpg

s1270070.jpg

دیدار جمعی از مسوولین و معتمدین بخش زراباد با مسولین منطقه آزاد چابهار+گزارش تصویری


s1270052.jpg

به گزارش سایت رسانه خبری زراباد, حامدعلی مبارکی عصر امروز در دیدار با معتمدان و ریش سفیدان بخش زرآباد ضمن قدردانی از مسئولان منطقه، نگاه همدلانه در راستای پرداختن به سیاست‌های دولت و کمک به مناطق همجوار را امری ضروری دانست و اظهار داشت: همه سرمایه‌گذاران و تجار منطقه باید با یکدلی و سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد به رونق تولید و رشد منطقه کمک کنند تا شعار حماسه اقتصادی محقق شود.

وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته و نگاه ویژه نظام، شاهد تحول چشمگیر در زیرساخت‌ها و رشد متوازن در بخش‌های عمرانی، اشتغال، فرهنگی و اجتماعی در زرآباد بوده‌ایم که موجب شده نگاه ویژه‌ای برای منطقه حاکم شود.

در ادامه این مراسم، بخشدار زرآباد با تبریک میلاد حضرت رسول اکرم(ص) و هفته وحدت، افزود: زرآباد منطقه‌ای ویژه با موقعیت ممتازی در چهار حوزه کشاورزی، صیادی، ترانزیت و حمل و نقل است که همجواری آن با منطقه آزاد چابهار بر موقعیت آن افزوده است.

مجتبی شجاعی ادامه داد: نسبت بخش زرآباد به چابهار نسبتی مترادف است؛ به گونه‌ای که بسیاری از مسافران، گردشگران و خودروهای ترانزیتی که چابهار را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند از مسیر زرآباد عبور می‌کنند.

وی اضافه کرد: شاهرگ حیاتی ترانزیت بین دو بندر مهم در زرآباد واقع شده است که با احداث جاده ترانزیتی و پل‌های بزرگ در دست احداث قطعاً بر رونق منطقه افزوده خواهد شد.

شجاعی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین شاخصه مسیر ترانزیتی، امنیت و زیبایی آن است؛ به گونه‌ای که مسافرانی که از مسیر تردد می‌کنند می‌توانند از جاذبه‌های تفریحی و دیدنی سواحل و باغات کشاورزی منطقه استفاده کنند.

در ادامه مولوی عارف هوتی از علمای اهل سنت بخش زرآباد خدمات نظام را در منطقه ارزشمند و ایجاد توسعه منطقه آزاد را در راستای نگاه توسعه‌ای به منطقه دانست و گفت: رشد و رونق واردات و صادرات از این منطقه ارتباط مستقیم با معیشت مردم در جنوب شرق کشور دارد.


s1270052.jpg

s1270041.jpg

s1270040.jpg

s1270046.jpg

s1270050.jpg

s1270051.jpg

s1270056.jpg

s1270057.jpg

s1270060.jpg

s1270061.jpg

دو خبر از شهر ساحلی زرآباد

ˈمجتبی شجاعیˈ روز یک شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ساخت این پل از سال 90 شروع شد، اظهار داشت: بخش زرآباد به سبب قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی چابهار - بندر عباس دارای اهمیت راهبردی در حوزه حمل و نقل کشور است.
وی ابراز داشت: برای احداث پل رابچ با 25 دهانه 20 متری افزون بر 800 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

بخشدار زرآباد با بیان اینکه طغیان رودخانه رابچ همواره موجب مسدود شدن جاده می شود، افزود: این پل به عنوان شریان ارتباطی دو بندر مهم کشور (بندر عباس و بندر چابهار) و همچنین حمل بسیاری از کالاهای ترانزیتی می تواند زمینه فعالیت دائمی فعالان این عرصه را فراهم کند.

شجاعی اظهار داشت: رودخانه رابچ بستر عبور رودخانه های محلی بالادست در شهرستان های همجوار بوده که مطالعه احداث سد رابچ نیز در حال انجام است که با احداث آن پیش بینی می شود بیش از 400 میلیون متر مکعب آب ذخیره شود.

وی خاطر نشان کرد: پروژه پل سازی روخانه رابچ از مهمترین پروژه های جنوب استان سیستان و بلوچستان است که با راه اندازی آن زمینه توسعه استان بیش از بیش فراهم خواهد شد.

بخشدار زرآباد از همت و تلاش بی وقفه کارکنان اداره راه و شهرسازی استان و کنارک در دقت و سرعت روند ساخت پروژه پل رابچ تقدیر و تشکر کرد.



*** به گزارش دیگر خبرگزاری جمهوری اسلامی، شجاعی همچنین از آغاز عملیات ساخت نخستین زمین فوتبال ساحلی شهرستان بندری کنارک در روستای گردشگری ˈدرکˈ از توابع زرآباد خبر داد.

وی افزود: احداث این زمین فوتبال ساحلی از محل اعتبارات عمرانی تعاونی دهیاری روستای درک بخش زرآباد و مشارکت مردم منطقه صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: این زمین فوتبال با 1200 متر گستره شامل زمین فوتبال ساحلی، سکوی ویژه تماشاچیان و سالن رختکن است.

وی گفت: با توجه به علاقه و درخواست جوانان روستای ساحلی درک و استعدادهای موجود در منطقه احداث این زمین ورزشی در دستور کار دهیاران قرار گرفت و با همکاری مردم تا پایان سالجاری به بهره برداری خواهد رسید.

بخشدار زرآباد بیان کرد: با راه اندازی این زمین ورزشی 700 نفر از جوانان بخش زرآباد می توانند از امکانات این مجموعه استفاده کنند و همچنین امکان برگزاری رقابت های ورزشی در این مکان فراهم می شود.

شجاعی خاطرنشان کرد: علاقمندان ورزش بخش زرآباد در رشته های فوتبال، شترسواری، دومیدانی، کریکت، والیبال و شنا مشغول فعالیت هستند.

,

شورای حل اختلاف بخش زرآباد افتتاح و راه اندازی می شود


مجتبی شجاعی در گفتگو با مهر اظهار داشت: به منظور کمک به رفع مشکلات و حل اختلافات مردم این منطقه با همکاری قوه قضائیه نخستین شورای حل اختلاف بخش زرآباد همزمان با هفته وحدت و در دی ماه سال جاری راه اندازی و افتتاح می شود.

وی اظهار داشت: مردم شهر زرآباد و همچنین دهستان های تابعه پیش از این مجبور بودند تا برای رسیدگی به دعاوی خود با طی مسیر  بیش از 100 کیلومتر به شهر ستان کنارک و یا بخش مرکزی مراجعه کنند که با راه اندازی این شورا کمک شایانی در رفع این مشکل خواهد شد.

شجاعی با بیان اینکه بیشترین دعاوی مردم در این بخش به دلیل اختلافات جزئی است و با طرح در شوراهای محلی قابل حل است افزود: افتتاح  شورای حل اختلاف علاوه بر کاهش هزینه های ایاب و ذهاب مردم منطقه نقش موثری در پیشگیری از وقوع جرایم  و جلوگیری از تبدیل اختلافات جزئی به اختلافات قومی و قبیله ای دارد.

وی ادامه داد: ساختمان این شورا از طرف مردم اهدا شده است و تعداد یک دبیر و تعداد 4 نفر از معتمدان و افراد صاحب نفوذ و آشنا به فرهنگ مردم منطقه در این شورا کار رسیدگی به اختلافات مردم را دنبال خواهند کرد.

ستاد گرامیداشت هفته وحدت در بخش زرآباد تشکیل شد


در جلسه ای که به همین منظور و با حضور بخشدار، اعضای شورای اسلامی و تعدادی از مسئولان محلی در بخشداری زرآباد برگزار شد پیرامون برگزاری مراسم هفته وحدت تصمیم گیری و برنامه ریزی شد.

شهردار زرآباد در حاشیه برگزاری این جلسه در گفتگو با مهر اظهار داشت: در این جلسه که به منظورایجاد هماهنگی دستگاه های مرتبط به منظور برگزاری هفته وحدت تشکیل شد مقرر شد تا نسبت به گردهمایی معتمدان و ریش سفیدان طوایف در این مناسبت اقدام شود.

درویش بلوچ نیا افزود: همزمان با میلاد با سعادت رسول مکرم اسلام(ص) با همکاری بخشداری، حوزه مقاومت بسیج و شهرداری آسمان شهر زرآباد با برگزاری مراسم آتش بازی نورافشانی خواهد شد.

وی برگزاری مسابقات شتر دوانی و همچنین برپایی ایستگاه های صلواتی به همین مناسبت را از دیگر برنامه های مصوب در این جلسه عنوان کرد و افزود: به مناسبت میلاد رسول مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) مراسم مذهبی با دعوت و حضور یکی از قاریان بین الملی در این شهر برپا خواهد شد.

وی افتتاح و بهره برداری از ساختمان شورای حل اختلاف بخش زرآباد را یکی دیگر از برنامه های هفته وحدت دراین بخش عنوان کرد.  

7 پروژه بهداشتی و درمانی در زرآباد به بهره‌برداری می‌رسد



به گزارش سایت رسانه خبری زراباد، مجتبی شجاعی صبح امروز در بازدید از پروژه‌های در دست اجرا در زرآباد اظهار داشت: هفت پروژه بهداشتی و درمانی تا پایان امسال در زرآباد به بهره‌برداری می‌رسد.

بخشدار زرآباد عنوان کرد: این پروژه‌ها شامل دو خانه بهداشت در روستای سندسر و احمدآباد وشنام در حال اجرا قرار دارد.

این مسئول گفت: مرکز بهداشتی روستای تمبلان نیز به اتمام رسیده و در حال تجهیز است، هم‌اکنون منتظر اخذ مجوز جذب نیرو توسط مرکز بهداش کنارک هستیم.

وی از افتتاح مرکز دندان پزشکی زرآباد در دهه فجر خبر داد.

شجاعی اضافه کرد: هم اکنون سه پایگاه اورژانس نیز در بخش زرآباد در دست احداث قرار دارد.

بخشدار زرآباد ادامه داد: زمین احداث درمانگاه شفا نیز برای احداث به بخش خصوصی واگذار شده است.

این مسئول گفت: تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه شهر زرآباد و افزایش تعداد کادر درمانی از جمله پزشک و ماما از جمله اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان در زرآباد است.

شجاعی در پایان از پیگیری برای احداث مرکز بهداشتی و درمانی ساحلی و درمانگاه در شهر زرآباد خبر داد.

زندگینامه شهید عباس دوران


doran.jpg

سال 1329 بود، که عباس پا به عرصه هستی نهاد. مادر با شوق فراوان به تربیت او همت گماشت و عباس در شهر زیبای شیراز دوران شیرین کودکی را پشت سر نهاد.

سال 1351 بعد از اتمام تحصیلات به دانشگاه خلبانی نیروی هوایی ارتش رفت، با اتمام دوره مقدماتی جهت ادامه تحصیل به امریکا اعزام شد و با اخذ نشان و گواهی‌نامه خلبانی به ایران بازگشت. تا از خاک پاک کشور خود محافظت نماید.

با آغاز جنگ تحمیلی خدمت خود را در پست افسر خلبان شکاری و معاونت عملیات فرماندهی پایگاه سوم شکاری نفتی شهید نوژه ادامه داد و در طول سالهای دفاع مقدس بیش ازیک صد سورتی پرواز جنگ انجام داد.

دوران در تاریخ 7/9/1359 اسلکه «الامیه» و «البکر» را غرق کرد و درعملیات فتح‌المبین حماسه آفرید.درتاریخ 20/4/1361 عاشقانه برای انجام مأموریت حاضر شد هدف موردنظر او بغداد بود .او قصد داشت، با ناامن کردن شهر از انجام کنفرانس سران کشورهای غیرمتعهد در این شهر جلوگیری نماید و مانع رسیدن صدام به اهداف شومش شود .به همین علت صاعقه‌وار از سد دفاع هوایی پایتخت عراق گذشت و شهر را بمباران نمود. اما اصابت موشک عراقی باعث شد، هواپیما آتش بگیرد، دوران شجاعانه به طرف پالایشگاه الدوره پرواز نمود .تمام بمب‌ها را بر روی پالایشگاه فرو ریخت، قسمت عقب هواپیما در آتش می‌سوخت. کاظمیان با چتر نجات به بیرون پرید اما دوران به سمت هتل سران ممالک غیرمتعهد پرواز کرد. او در آخرین لحظات با یک عملیات استشهادی هواپیما را به ساختمان هتل کوبید

سردار دلاور 40 ساله ایران اسلامی در روز سی‌ام تیر ماه سال 1361ابراهیم‌وار در آتش عشق حق سوخت.بعد از این واقعه فضای شهر بغداد در هاله‌ای از دود فرو رفت، و تبلیغات صدام در مورد امنیت بغداد نقش بر آب شد.

بدین‌ترتیب اجلاس سران غیرمتعهدها به علت فقدان امنیت در بغداد برگزار نگردید.

بعد از بیست سال تنها قطعه‌ای از استخوان پا به همراه تکه‌ای از پوتین عباس دروان به میهن بازگشت و روز دهم مردادماه سال 1381 خانواده آن را در شیراز به خاک سپردند.

همایش حامیان ولایت و بصیرت در زرآباد برگزار شد +گزارش تصویری

s1270006 - copy.jpg

به گزارش سایت رسانه خبری زراباد, حجت‌الاسلام روح الله روح الهی روحانی مدعو امروز در این مراسم باشکوه اظهار کرد: حضور جوانان و اقشار مختلف مردمی در این مراسم‌ها، ایستادگی در دفاع از ارزش‌های انقلابی و اسلامی و دفاع از حریم نظام جمهوری اسلامی ایران و پاسخ به دعوت "هل من ناصر ینصرنی" امام حسین(ع) در روز عاشورا و انعکاس گسترده پیام عاشورایی "هیهات مناالذله" حماسه نهم ‌دی خواهد بود.

وی اضافه کرد: 9 دی نشان داد که مردم با وحدت و یکدلی در صحنه حضور دارند و این روز را نماد پیمان از هم ناگسستنی ملت ایران با ولایت فقیه و سند پایبندی آنان به آرمان‌های بلند انقلاب، امام و رهبری  می‌دانند.

امام جمعه روستای سورو زرآباد نیز گفت: 9 دی متعلق به همه آحاد ملت و شیعه و سنی و همه اقوام در ایران است که در دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های این انقلاب و در لبیک به رهبری ایجاد شد و چشم دشمنان ایران را کور و دسیسه چینان غربی را خوار کرد.

مولوی عارف هوتی افزود: از آنجا که بعید است دشمن از سرمایه‌گذاری‌های خویش طی سالیان متمادی مأیوس شده باشد بصیرت و دشمن شناسی ایجاب می‌کند که در پرتو مشعل روشنگر نهم دی ماه همواره ردپا و اثر انگشت دشمن را هوشیارانه شناسایی کنیم و حوادث آن سال را به عنوان عبرتی درس آموز مورد نظر قرار دهیم.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر در خاورمیانه و انقلاب‌های منطقه و تلاش غربی‌ها و تفرقه افکنان برای به انحراف کشاندن این انقلاب‌ها، الگوی انقلاب اسلامی ایران را الگویی مهم و ارزشمند برای آزادیخواهان جهان برشمرد و خواستار هوشیاری و حفظ وحدت و یکدلی امت اسلامی شد.

مسئول نمایندگی آموزش و پرورش زرآباد نیز در این همایش باشکوه اظهار کرد: ولایتمداری و بصیرت دینی مردم، عامل اصلی ایجاد حماسه مردمی نهم دی ماه در سال 88 بود که بصیرت در آموزه‌ها و فرهنگ قرآنی، حالتی است که به انسان توانایی درک درست حقایق و تحلیل واقعیت‌ها را می‌دهد.

عبدالمجید میهن‌خواه افزود: با توجه به اینکه دین مبین اسلام برای زندگی دنیوی و اخروی انسان پیام دارد بنابراین حرکت در مسیر نورانی اسلام خیر دنیا و آخرت را به دنبال دارد و در این زمینه وظیفه همگان به ویژه جوانان و دانش آموزان خطیر و حساس است و آنچه می‌تواند آینده ایران اسلامی را امیدوارتر از هر زمان کند داشتن بصیرت و امید به آینده و تبعیت از ولایت است.

s1270004 - copy.jpg

 

s1270005 - copy.jpg

s1270006 - copy.jpg

s1270007 - copy.jpg

s1270010 - copy.jpg

s1270013 - copy.jpg

اجرای طرح صبحانه سالم در مدارس بخش زرآباد


به گزارش سایت رسانه خبری زراباد, شهردار زرآباد صبح امروز در این مراسم اظهار کرد: یکی از وعده‌های غذایی که نقش اساسی در سلامت جسمی، فکری و آغاز فعالیت‌های روزانه کودکان و دانش‌آموزان دارد، صبحانه است.

درویش بلوچ‌نیا افزود: دانش‌آموزان اغلب اوقات صبح‌ها از خوردن صبحانه پرهیز می‌کنند و با شکم گرسنه به مدرسه می‌روند که این امر زیان‌های زیادی برای آنان دارد و مانع از یادگیری درس‌ها می‌شود اما صبحانه دسته جمعی سبب می‌شود آنان علاقه و تمایل بیشتری به خوردن صبحانه داشته باشند و به مرور فرهنگ می‌شود.

وی بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده با نمایندگی اداره آموزش و پرورش  در این بخش، دانش‌آموزان زرآبادی  با همکاری شوراهای روستا و دهیاران و با استفاده از مواد غذایی پرکالری و پرانرژی و کم ضرر صبحانه‌ای سالم را در مدرسه و در فضایی صمیمی با دوستان و هم‌کلاسی‌های خود صرف می‌کنند.

شهردار زرآباد گفت: پنیر، عسل، شیر، گوجه فرنگی، خیار و میوه تازه و سبزی از جمله مواد صبحانه است که در این برنامه به عنوان صبحانه از آن استفاده می‌شود و هم‌چنین طبق برنامه‌ریزی انجام شده، هر هفته قرار است در یک  یا دو مدرسه در سطح روستاهای بخش این طرح اجرا و الگوسازی در زمینه مصرف صبحانه سالم و موثر صورت پذیرد.

بلوچ‌نیا افزود: این طرح با همکاری بخشداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر و بخش، نمایندگی آموزش و پرورش زرآباد و دهیاران در سطح بخش اجرا می‌شود.

 

به زودی عکسهای این طرح دربخش جداگانه ی درهمین سایت انتشار می یابد

مزیت‌ها و فرصت‌های قابل توجه بخش زراباد+گزارش تصویری

بخش زراباد شهرستان کنارک به مرکزیت شهر زراباد در منتهی الیه جنوب غربی استان سیستان بلوچستان، با جمعیت حدود 21000 نفر و وسعت  3800 کیلومترمربع و دارابودن 75 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان در فاصله 170 کیلومتری مرکز شهرستان کنارک و مرکز شهرستان جاسک در مسیر محور مواصلاتی کنارک به جاسک، ضمن قرار گرفتن در شاهراه اقتصادی محور شرق مسیر اتصال دو بندر مهم و استراتژِیک چابهار و بندرعباس ونزدیکترین نقطه استان سیستان و بلوچستان به تنگه استراتژیک هرمز نیز است.
به گزارش «سایت رسانه خبری زراباد»، بخش زراباد از شمال به دهستان چاهان شهرستان نیکشهر، از جنوب به کرانه های دریای عمان، از شرق به بخش مرکزی شهرستان کنارک و از غرب به شهرستان جاسک استان هرمزگان منتهی می‌شود.

بخش زرآباد و یا همان هندوسنان کوچک دارای آب وهوای گرم و مرطوب است. هوای آن در اوج گرمای تابستان به علت وزش باد های موسمی "مونسون " معتدل است. این منطقه گرمترین نقطه کشور در زمستان است. داشتن چنین اقلیمی باعث شده است که محصولات کشاورزی فراوانی هم چون چیکو، پاپایا، موز،کنار، انبه، زیتون محلی، بادام و هندوانه در آن کشت شود.
بخش زراباد از معدود نقاط ایران است که چند قابلیت مهم و تاثیرگذار بالاخص در حوزه اقتصادی را همزمان با هم آن هم در سطح بسیار عالی داراست، قابلیت کشاورزی، صیادی ویژه، حمل و نقل و گردشگری و توریسم.


در بخش کشاورزی بدون شک نقطه اول مستعد کشاورزی استان و یکی از نقاط مستعد کشور بخش زراباد است و اکثر اهالی این بخش و بخش های همجوار و حتی استانهای دیگر کشور در زمینهای حاصلخیز این بخش به کار کشاورزی مشغول و البته 75 درصد مردم زراباد کشاورز بوده و سالانه محصولات گرمسیری زیادی بصورت خارج از فصل به استانهای مختلف کشور و حتی خارج از کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه و عراق صادر می نمایند و آب سفره های زمینی غنی وجود دارد که خشکسالی چند سال اخیر نیز نتوانسته در روند فعالیت کشاورزی این بخش خللی ایجاد کند. بخش زراباد دارای بیش از 12000 هکتار زمین مرغوب کشاورزی زیر کشت آبی و 4000 هکتار آیش و 50000 هکتار دیمی بوده که عمده محصولات این بخش را موز به گونه ای که نیمی از موز کشور به میزن حدود 50000 تن در طول سال را درکنار محصولات هندوانه خارج از فصل به میزان حدودی بیش از 200000 تن در طول سال بالاخص در خارج از فصل معمول کشت، گوجه، انبه، چیکو،سیتاپل، گواوا، کنار، خرما، لیمو،بادمجان، آلوئه ورا و... رونقی خاص دارد که البته در این چند سال اخیر با حمایت های خوب از بخش کشاورزی زراباد در کنار نگاه علمی و تحقیقاتی به کشت و زرع منطقه زراباد و رونق تعاونی های کشاورزی زراباد و همچنین انجام برنامه های فرهنگی متنوع برای کشاورزان از جمله جشن اخیر برداشت هندوانه و.. نه تنها رونق کشاورزی روند فزاینده ای گرفته بلکه گرایش اهالی بخش و مناطق همجوار نیز به کشاورزی این منطقه افزایش یافته به گونه ای که میتوان گفت کشاورزی زراباد علاوه بر ایجاد اشتغال در بین اهالی منطقه باعث اشتغالزایی حدود بیش از 4000 نفر از مناطق همجوار چابهار،نیکشهر،هرمزگان،کرمان و اصفهان و یزد نیز گردیده استکه البته کشاورزان زراباد در سال گذشته رتبه نخست پرداخت زکات مستحبی را نیز برای اولین بار در سطح استان کسب نمودند که با مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) بسیاری از فضاهای اموزشی از هزینه این زکات تجهیز شدند.

مجتمع نمونه کشت و صنعت کشاورزی روستای گرکان زراباد نیز دو و سه سالی است که رونقی خاص به خود گرفته است و هم با انجام کشت های تحقیقی و هم تولید محصولات روند رشد خوبی داشته است.

در مجموع وضعیت کشاورزی این منطقه شرایط بسیار خوبی داشته و هم به سمت رشد و نهادینه شدن فرهنگ تولید حرکت مینماید که البته امیدواریم با اتمام مطالعات سد رابچ (در محل رودخانه رابچ زراباد که بزرگترین حوزه ابریز جنوب استان است) میزان سطح زیرکشت در سالهای بعد حتی به دو برابر افزایش یابد.

از دیگر مشاغل موجود در این بخش صیادی است که با توجه به طول 75 کیلومتری ساحل دریا تعداد بیش از 2500نفر از اهالی این بخش در قالب  شرکت های تعاونی صیادی با بکار گیری 300 فروند قایق موتوری، 50 فروند لنج صیادی مشغول به کار صید و صیادی می باشند. در این بخش بزرگترین و مجهزترین بندر صیادی کشور و یکی از بنادر نمونه صیادی خاورمیانه به نام بندر صیادی شهید رضایی احداث و به بهره برداری رسیده است که فرصتهای شغلی زیادی را برای اهالی و سرمایه گذاری تامین کرده برای افراد جویای کار استانهای دیگر جهت کار در این بندر نیز فراهم گردیده است.
بندر شهید رضایی زراباد كه در فاصله 30 كیلومتری مركز بخش زرآباد بوده، مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات صیادی روز دنیا از جمله جایگاه سوخت، ساختمان اداری مجهز، منازل مسكونی، مسجد، فضای سبز، سرسره قایق، تعمیرگاه، جایگاه تخلیه سوخت، پاركینگ قایق ها، جایگاه تخلیه صید، جایگاه پهلوگیری لنج ها، مكان حراج ماهی، مخزن های آبرسان، انبار یخ، بانك، نمایندگی دامپزشكی، پاسگاه نیروی انتظامی و چند شركت تعاونی صیادی است.

این بندر ظرفیت پهلودهی 220 فروند قایق و 50 فروند لنج و كشتی متوسط را دارد و ظرفیت اشتغالزایی بیش از 2000 نفر را داراست که البته اقدامات خوبی نیز در زمینه معرفی و استفاده بهینه از این ظرفیت انجام گرفته است. ماهی هایی از نوع شیرماهی، قباد، حلوا سفید، شوریده، سنگ سر، سرخو، میش و انواع ماهی های تن توسط صیادان منطقه از دریای عمان صید و در اسكله شهید رضایی تخلیه می شود و همه آنها مزیت تجاری دارد. ماهی هایی شوریده، شیرماهی و حلوا سفید از اسكله شهید رضایی به صورت فله ای به استان های فارس، شیراز، تهران و خوزستان صادر می شود.

البته بندر شهید رضایی تنها مزیت صیادی زراباد نیست و اخیرا موج شکن روستای جد نیز اماده بهره برداری و افتتاح است که امید میرود با احداث این موج شکن تعدادی دیگر از صیادان در این موج شکن ساماندهی شوند.

در کنار صیادی و کشاورزی توریسم نیز میرود که گوی سبقت را از دو رقیب خود در درامدزایی و اشتغال برباید و خود را به عنوان مزیت اصلی زراباد مطرح کند. ساحل گردشگری روستای درک، کوههای مینیاتوری، باغات موز،چشمه های ابگرم و.. از مزیت های خوب گردشگری بخش زراباد است که در کنار آب و هوای مناسب در فصول عمدتا سرد سال و قرار گرفتن در مسیر ورودی استان از سمت هرمزگان و شیراز شرایط خوبی را برای گردشگران فراهم اورده که البته در معرفی این منطقه و شناساندن آن اقدامات موثری صورت گرفته و میطلبد اقدامات بیشتری صورت گیرد تا این بخش را در جایگاه رفیع تری ببینیم.

بخش زراباد تنها به سه مزیت مورد اشاره در بالا خلاصه نمی‌شود و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی چابهار به بندر عباس نیز بر اهمیت استراتژیک این بخش از کشورمان در حوزه حمل و نقل افزوده است که البته در این راستا بخشی از یکی از پرهزینه ترین پروژه های دولت در استان یعنی محور کنارک ـ زراباد ـ جاسک با شتاب خوبی و درصد پیشرفت مناسب در حال احداث است و ایجاد بزرگترین پل استان به نام پل رابچ در بخش زراباد با 25 دهانه 20 متری، با 98 درصد پیشرفت فیزیکی نیز میرود تا در دهه فجر افتتاح گردد.

 

,

تبادل

حماسه ماندگار نهم دی بدون شک بی‌نظیرترین حرکت مردمی تاریخ انقلاب اسلامی در حفاظت از نظام مقدس جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران بود که فصلی جدید از بصیرت، هوشیاری، دشمن‌شناسی و غیرت دینی و انقلابی در صحیفه تاریخ مبارزات مردم مسلمان ایران رقم زد و روز نهم دی ماه 1388 را به واسطه حرکت عظیم، حیرت‌انگیز و فوق‌العاده مردم، در تاریخ ماندگار کرد.

این گزارش به ابعاد مختلف فتنه 88 و حماسه ماندگار 9 دی پرداخته است که در ادامه مطلب می‌آید...

ادامه نوشته

یادداشت/ تلخنــد( زیاد جدی نگیرید)


قبل از هرچیز این نکته رو خدمت شما خواننده محترم عرض کنم این نوشته صرفاً جنبه ی غیررسمی دارد و مطالب نوشته شده اساساً دیدگاه نویسنده نمی باشد.به قلم و سبکی جدید و نمکین خواستیم بعضی مسائل رو  به رشته ی تحریر درآوریم. لطفاً پس از خواندن نوشته هر چه خوانده اید را به باد بسپارید! برایتان لحظاتی شاد آرزومندم..

سرانجام پس از سه سال انتظار!!! با تلاش های شبانه روزی اکیپ امیدبتن و حمایت وپشتیبانی های همه جانبه بخشدارتوانمندمان جناب مهندس شجاعی و به تبع آن پیگیری های فرماندار محترم شهرستان کنارک، مردم ولایت مدار بخش زرآباد دهه فجر امسال را شاهد بهره برداری از بزرگترین پل استان  بر روی رودخانه ی رابچ خواهند بود.پلی که احداث وکلنگ زنی آن 3سال پیش با حضور استاندار وقت انجام گرفته است.تعطیلی های شرکت به دلایل مختلف از طرفی کمبود بودجه برای ادامه کار و ترزیق اعتبارات پی درپی، طغیان رودخانه مذکور و بعضاً اختلال در ادامه کار بمدت چندماه و... می تواند از نکاتی باشد که افتتاح بزرگترین پل استان را در بازه ی زمانی که در روز کلنگ زنی مسئولین محترم  پیش بینی کرده بودند به تأخیر یکساله(یا بیشتر!!) روبه رو کرده است.گر چه این خبر هم اکنون شاید برای مردم صبور وقانع  زرآباد در حد یک وعده تکراری یا رویا باشد اما با پیش بینی ها و کارشناسی های انجام شده،از طرفی نشست های ضربتی مسئولین بخش با پیمانکاران پروژه امیدواریم این مهم محقق شود و علاوه بر مردم زرآباد،هم میهنان ما با خیالی آسوده نوروز93 را در مسیر ترانزیتی بندرچابهار به بندرعباس تردد کنند و صدالبته آرزو داریم این بزرگوران با توجه آب وهوای کاملاً حاره ایی زرآباد در اوایل بهار فرصت را از دست نداده و از مناطق بکر ودست نخورده ای شهر طلای سبز ،باغات موز،سواحل دیدنی،اسکله های موجود در بخش،چشمه های آب،مناطق تاریخی و باغات انبه، گوواوا ،،طالبی،هندوانه ، دیگرمیوه های خارج از فصل و همچنین آشنایی با فرهنگ مردم مهمان نواز بخش زرآباد نهایت استفاده را ببرند.

توجه:منظور ما  بسته شدن مسیر ارتباطی است(با توجه به بارندگیهای که در این فصل سال،هند کوچک ایران را در بر می گیرد.)که آرزو داریم علاوه بر ما، هموطنان امان افتخار عبور از روی بزرگترین پل استان سیستان وبلوچستان را داشته باشند.(عملاً جهت پخش انرژی تلقینی) ان شأالله

همچنین شنیدیم شاید شاید شاید!!! مردم بخش زرآباد افتخارپذیرایی از وزیرراه وشهرسازی دولت دکترحسن روحانی را برای افتتاح این طرح مهم داشته باشند.شاید هم به بهانه ی بازدید یا راه اندازی مسیری که از چابهار به بندرگمبرون در حال ساخت است! (این مورد را از ما نشنیده بگیرید اما اگر نماینده ی محترممان در مجلس پیگیر باشند و دعوت بعمل آورند چــرا که نه...!!!)

امیدواریم ثبت احوال زرآباد بعد از قرنها انتظار(مقصود نویسنده این است که انتظار واقعا کشنده است)،(به اندازه ی پل رابچ)به عنوان شیک ترین ساختمان نسبت به ثبت احوال شهرستان کنارک در آینده ایی نه چندان نزدیک(شمابخوانید:«دور») افتتاح گردد و با پیگیری شورای بخش و ارتباطات بخشدارمحترم زرآباد شاهد استخدام چند تن از دوستان و همشهری هایمان با تحصیلات عالی دانشگاهی  بصورت آزمایشی،پیمانی، نیمه رسمی و ... در کنار مهندس محمودی دوست داشتنی شویم. معتقدم اهمیت ثبت احوال با توجه به اعتبارات اختصاص داده شده نسبت به پل زراباد شاید در نگاه اول کم اهمییت باشد و مهم به نظر نرسد اما رجای واثق دارم اهمیت ثبت احوال را خانواده ی فقیری لمس خواهد کرد که از غربی ترین نقطه ی بخش برای ثبت نام کارت ملی اش رهسپار شهر بندری کنارک خواهد شد.

3دی در تقویم ما ایرانیان به عنوان روز ثبت احوال شناخته می شود.چه خوش یمن ومبارک خواهد بود که در این روز علاوه بر تقدیر از عوامل ثبت احوال(+رابطین آن مثلاً دهیاران محترم، یعنی مهرشان تا خودشان!!!) شاهد راه انداری ساختمان این اداره باشیم.البته تا کنون دو سه باری این ثبت احوال طبق مصاحبه مدیرکل ثبت احوال استان و دیگر دوستان در حد وعده افتتاح شده است.(نگاهی داشته باشید به لیست طرح های در حال افتتاح در سال گدشته بر روی سایت بــوق!!!). 

((برای بار سوم یادآور میشوم این نوشته هیچگونه ارزش مادی،معنویی وپیگیری قضایی ندارد و بدون هیچ منظور و غرضی به رشته ی تحریر درآمده است،خواهشاً ضمن واردنشدن به مسائل سیاسی و کشیدن نفسی خیلی عمیق ؛ سپس با لبخندی ملیح ادامه متن را  با آرامش بخوانید.))

البته در چندماه گذشته طبق سنت دیرینه و قانون نانوشته ایی!!! باز هم جوانان زرآبادی شاهد افتتاح پرهزینه ترین وشیک ترین مجموعه ورزشی در تاریخ این بخش با همت شهرداری بودند.با توجه به بهره برداری کامل این مجموعه یعنی زمین چمن مصنوعی توسط منتخب دولت  تدبیر و امید در شهرستان؛طبق مستندات ارائه شده در سایت خبررسانی شورای اسلامی زرآباد(که مدتی ایست در انزوا به سر می برد) به نظر می رسد این پروژه یا بصورت آزمایشی به بهره برداری رسیده یا نیمه دیگر بهره برداری را ان شأالله در دهه فجر امسال شاهد خواهیم بود.

زمین مذکور فاقد روشنایی و از همه مهمتر فاقد تیردروازه می باشد واز هم اکنون پذیرای موتور سواران فرهیخته ایی می باشد که برای انجام حرکات نمایشی .....!

امیدوارم وامیدواریم تنها دلخوشی جوانان و ورزش دوستان شهرزرآباد به دست فراموشی سپرده نشود.چون تنها سالن چندمنظوره بخش به مکانی کاملاً چندمنظوره(به معنای واقعی کلمه) تبدیل شده است و زمین فوتبال شهرزراباد هم داستانش سر دراز دارد که توجیهات سرپرست تربیت بدنی شهرستان کنارک هم در کنارش می تواند جالب و خواندنی باشد.

از طرفی امیدواریم قبل از افتتاح سومین کتابخانه بخش زرآباد در پیشرفته ترین و مجهزترین اسکله جنوب شرق کشور،اسکله شهید رضایی زرآباد شاهد بهره برداری از اولین کتابخانه رسمی در زرآباد باشیم.(به امید بالارفتن سرانه ی مطالعه در کشور علی الخصوص زرآباد)

مسئولین محترم استانی وکشوری!!! بلـواربزرگ خلیج فارس دوسالی ایست منتظر تخصیص اعتبار است.خواهشاً اندک نگاه و توجه ایی مالی و ویژه به زرآباد داشته باشید تا شهرزرآباد از پدیده ی یک بلوارگی بیرون بیاید.اضافه میکنیم به نقل از روابط عمومی شهرداری زرآباد تمامی کارشناسی ها وبرنامه ریزی ها برای شروع این طرح انجام شده و فقط عوامل این طرح منتظر واریز اعتباری هنگفت والبته خاص جهت شروع بزرگترین پروژه تاریخی شهرداری زرآباد می باشند.

 بخش زرآباد با توجه به موقعیت استراتژیکی و ژئوپلوتیکی که در آن قرار دارد می تواند این ظرفیت را داشته باشد که به عنوان یک شاهرگ اقتصادی در جنوب شرق کشور؛چه از  نظر کشاورزی و صیادی و یا وارادت وصادارت محصولات خام به داخل و خارج کشور شناخته شود.به امید برپایی و راه اندازی اولین بازارچه های مرزی گمرک به صورت قانونی با توجه به داشتن حدوداً 75 کیلومترمرزآبی این بخش بر روی دریای نیلگون مکـران با کشورهای اجنبی!

داستان مرکزبهداشتی درمانی روستای تنبلان و دبیرستان دخترانه دوطبقه سندسر و چندنکته ای دیگر هم جای سوال ویادآوری داشت اما چون  مطمئنم این نکات توسط بخشدارمحترممان در حال بررسی هستند و به اصطلاح کلیشه ایی،پرونده اشون روی میز مسئولین باز می باشد نیازی ندیدیم این موضوعات را باز کنیم.

حرف برای گفتن زیاد بود.اینها صرفاً گفته هایی بود برای یادآوری دوباره و به امیدسرگیری موضوعات مطرح شده در این نوشته ی دوستانه! آنچه هم که گفته نشد یقیناً مهمتر از آن بود که در این نوشته ذکر شود.امیداست آنچه یادآوری نشد هم قابل پیگیری باشد.همچنین آرزو داریم وجدانی بیدار جهت انعکاس و گوشی شنوا جهت شنیدن و پیگیری وجود داشته باشد!

یک گلایه خودمونی ودوستانه!( به پیشنهاد یک دوست دانشجو که اصرار بر مطرح کردنش داشتند)

این روزها کمتر زرآبادی را می شه دید که مناسبات ملی،مذهبی و فرهنگی در تقویم ایران اسلامی امان را از یاد نداشته باشه.قطعا سخت ودشوار خواهد بودکسی که به ولایت و رهبری عشق می ورزد سفارشها و گفته های پیرجماران را از یاد ببرد،حضرت آقا بارها بر کار فرهنگی سفارش کرده است و خاطرنشان کرده اند عرصه ی فرهنگی،عرصه ی جهاد است.بخشدارحاذق و دوست داشتنی امان را  می توان از معدود کسانی در شهرستان کنارک و چه بسا در استان پهناورمان دید که به گفته ی رهبرمعظم انقلاب لبیک گفته اند.

اگر فضای زرآباد را از نظر سطح تحصیلات، سواد،یا میزان حضور در فعالیت های اجتماعی-سیاسی و درگیری با مسائل اجتماعی-فرهنگی مورد کنکاوش قرار دهیم کاری به نظر سخت و دور از دسترس خواهد بود که در آخرین نقطه ی استانی که محروم خوانده می شود کار فرهنگی انجام داد.گر چه واقعا تدارک دیدن برای برنامه های فرهنگی و مفید با توجه به شناخت جامعی که از زرآباد دارم کاری سخت و دور از انتظار به نظرمی رسد اما داشته و داریم کسانی را در زرآباد که برای انجام کار فرهنگی و خدادوستانه لحظه ایی پا پیش نخواهند کشید.افرادی چون مهندس شجاعی ملقب به حسینی دوم زرآباد، شهردار نخبه امان بلوچ نیای بزرگوار، استاد اخلاق،مهندس رونده پاک، محمودی محبوب و دوست داشتنی ، پودینه جهادی وساده ،مولوی مهروزهی دلسوز و  مهندس بلوچی پرتلاش وسازنده و ... بگذریم!

نکته:با توجه به انتخاب خانم بلوچزهی بعنوان نخستین شهردار زن بلوچ در کلات شهرستان سرباز، منبعد باید مهندس بلوچ نیا را بعنوان جوانترین شهردار مـرد کشور بشناسیم!(باعث افتخاره که هر دو متولد یکسال هستند و از اقلیت های بلوچ هستند.جدا از این فامیلشون خیلی شبیه به همه،جدا از پسوندهایی که داره!)

روزی را یه یاد می آورم شماره ای حدوداً 15 رقمی که سه شماره آخرش020 می باشد ظرف24 ساعت 3الی4پیامک در موضوعات و قالب های مختلف برام ارسال کرد.با توجه به متن پیام ها شناسایی شماره وهدفش کاری بسی راحت و واضح بود.این پیامکها تقریبا برای اکثر دانشجویان، تحصیلکردگان، فرهنگیان،دهیاران، شوراهای اسلامی،مسئولین شهرستانی و چه بسا استانی فرستاده می شود.

با توجه به برگزاری اکثر مراسمات ملی در بخش زرآباد،نمیدونم برگزاری یک مراسم ساده همزمان با16آذر به منظور ارج نهادن به مقام مقدس وشامخ دانشجو (که فرماندار محترم شهرستان دانشجویان زرآبادی را آبروی شهرستان قلمداد میکند.)چه اندازه هزینه داشت که در رزومه هفتگی مسئولین شهرستان جای نگرفت.ارسال یک پیامک کوتاه تبریک به دانشجویان شهرستان کنارک وبخش دیگر جای خود دارد.

سخنان امام خمینی(ره) در مورد16آذر مؤید این نکته است که این روز فراتر از یک روز دانشجو است.امام واقعه ایی که منجر به نامگداری روز دانشجو شده است را فراتر از روز دانشجو می داند  و آن رایک انقلاب بزرگ معرفی می کند که در نهایت به واقعه 22بهمن57 منجرشد.

از اعضای شورای اسلامی شهر وشهرداری زرآباد صرفاً از طرف دانشجویان شهرزرآباد به دلیل حمایت از دانشجویان داخل شهر در زمینه های فرهنگی و پژوهشی وبرنامه هایی که قراره در آینده ایی نه چندان دور انجام دهند تشکرویژه دارم.همچنین جمعی از  دوستان دانشجوی ما از توجه وپیگیری های بخشدار زرآباد مبنی بر رفع برخی از مشکلات شخصی،مالی و درسی اشان تشکر و قدردانی داشتند.

ضمن عرض تبریک با2روز تاخیر خدمت هم قطارهای خودم خوبه بگم:دانشجویان عزیز(خودمونی بگم) اشتهاتون خیلی زیاده! خواهشا یا این اوضاع بچسبین به درس و اینقدر پرتوقع نباشید. تک تک میزهای شهرستان زرآباد(به امیدآن روز) به نامتون سند شده!!! زهــی خیال باطل...

در تک تک لحظات زندگی اتون امیدوارم شاد باشید و امیدوار!

,

گزارش تصویری از برداشت گوجه فرنگی خارج از فصل در بخش زرآباد شهرستان کنارک



گزارش تصویری از برداشت گوجه فرنگی خارج از فصل در بخش زرآباد شهرستان کنارکگزارش تصویری از برداشت گوجه فرنگی خارج از فصل در بخش زرآباد شهرستان کنارک

گزارش تصویری از برداشت گوجه فرنگی خارج از فصل در بخش زرآباد شهرستان کنارکگزارش تصویری از برداشت گوجه فرنگی خارج از فصل در بخش زرآباد شهرستان کنارک

گزارش تصویری از برداشت گوجه فرنگی خارج از فصل در بخش زرآباد شهرستان کنارک

گردهمایی تجلیل از آموزشیاران نهضت سوادآموزی در زر‌آباد

s1260006.jpg

رئیس نهضت سوادآموزی کنارک امروز در این گردهمایی اظهار کرد: هدف از تأسیس نهاد نهضت سوادآموزی به فرمان حضرت امام (ره) در واقع یک هدف الهی و اسلامی در راستای تحول سوادآموزی در کشور است.

هادی ارجونی افزود: آموزشیاران نهضت، خادمان سوادآموزی هستند که با  دلسوزی و صبر، تحمل و بردباری، تکلیف و وظیفه خود را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: مسئله مبارزه با بی‌سوادی و آموزش و پرورش کودکان و بزرگسالان بی‌سواد در ایران سال‌ها است که موضوع اساسی برنامه‌های مختلف بوده و آموزش سواد به آنها یکی از اولویت‌های برنامه‌های توسعه ملی دولت بوده است که البته اقدامات خوبی در این استان و شهرستان کنارک و بخش زرآباد انجام شده است.

رئیس نهضت سوادآموزی کنارک عنوان کرد: اجرای طرح فرد به فرد با ساختاری خوب نیز در راستای همین مسیر در حال اجرا بوده و طرح ویژه «فرد به فرد» به این‌گونه است که هر شخصی متولی مستقیم با سوادی یک نفر و یا چند نفر است.

معاون آموزش و پرورش کنارک هم در این گردهمایی گفت: آموزش از نکات کلیدی توسعه فرهنگی جامعه محسوب می‌شود و معلمی مقام انبیا است.

عبدالعزیز جایزه عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی که به حق باید آن را یک انقلاب فرهنگیِ عظیم دانست، مسئله محو پدیده شوم بی سوادی، مورد توجه اندیشمندان و مسئولان کشور قرار گرفت، در رأس این اندیشمندان، حکیم بزرگ و فرزانه، حضرت امام خمینی (ره) قرار داشت که ایشان با پیام تاریخی خود در هفتم دی ماه 1358، از همگان مبارزه ضربتی با بی سوادی را خواست و در بخش از آن فرمود «مایه بسی خجلت است که در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می‌کند، بی سواد وجود داشته باشد».

وی افزود: در سال‌های اخیر تحول عمیق و شگرفی در سوادآموزی منطقه به وجود آمده است و همگام با توسعه آموزشی مدارس در شهرستان کنارک و بخش زرآباد شاهد تلاش‌های زیادی در سوادآموزی به افراد بی‌سواد نیز بوده‌ایم که جا دارد از مسئولان و دهیاران و شوراها و تلاش فرهنگیان تقدیر شود.

بخشدار زرآباد نیز با اشاره به نکاتی درباره ضرورت حرکت به سمت توسعه دانش و سواد در جامعه بر ضرورت همکاری دهیاران و شوراها و ائمه جماعات در ریشه کنی بی‌سوادی تاکید کرد.

در پایان این مراسم، با اهدای لوح سپاس و جوایزی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی خواهر و برادر شاغل در روستاهای زرآباد تقدیر به عمل آمد.

 

s1260002.jpg

s1260004.jpg

 s1260006.jpg

گردهمایی تجلیل از فعالان ثبت احوال در زرآباد برگزار شد+گزارش تصویری

تبادل

به گزارش سایت رسانه خبری زراباد"رئیس اداره ثبت احوال کنارک امروز در این گردهمایی با اشاره به صدور نخستین شناسنامه در سال 1297 در ایران و بیان تاریخچه ثبت احوال در ایران و جهان اظهار کرد: ثبت احوال با وظایف و عملکردی وسیع، از نهادهای زیرمجموعه وزارت کشور است این سازمان وظیفه تهیه اطلاعات ثبتی اساسی مانند زاد و ولد، مرگ و میر و ازدواج و نیز صدور مدارک هویتی مانند شناسنامه را بر عهده دارد.

سیف‌الرحمن رئیسی افزود: این خدمات به صورت مکانیزه در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان کنارک به صورت دقیق در حال اجراست و البته سازمان ثبت احوال از دستگاه‌های پیشرو در تکریم ارباب رجوع و خدمت رسانی متناسب با شأن مردم بوده که در زرآباد، اداره ثبت احوال وجود دارد و به مردم سطح این بخش بزرگ خدمت رسانی می‌کند.

وی عنوان کرد: به برکت تعامل خوب و سازنده با معتمدین و ائمه جماعات و دهیاران و شوراها این اداره در زرآباد در حال خدمت رسانی است که با آماده شدن زیرساخت‌های لازم تمامی خدمات الکترونیکی نیز به صورت مکانیزه به زودی در محل این اداره انجام خواهد شد.

حجت‌الله روح الهی از روحانیون منطقه نیز در این گردهمایی با اشاره به آیات و روایاتی از اسلام در زمینه ازدواج و ولادت گفت: به برکت دین مبین اسلام و تاکیداتی که بر ازدواج و پیوند زناشویی شده است در این منطقه شاهد آمار خوب ازدواج و آمار کم طلاق هستیم که جای شکر خداوند را دارد.

وی هم‌چنین با اشاره به ضرورت ثبت وقایع حیاتی بر ضرورت مشاوره قبل از ازدواج و توصیه‌های مقام معظم رهبری در خصوص فرزندان تاکید کرد.

مولوی عارف هوتی امام جمعه روستای سوروی زرآباد هم اظهار کرد: ضروری است همه مردم با یک فرهنگ‌سازی مناسب به سمت ثبت قانونی وقایع حیاتی اعم از ولادت و فوت و ازدواج و طلاق حرکت کنند که اقدامات خوبی در این زمینه تاکنون صورت پذیرفته است و می‌طلبد دامنه اطلاع رسانی ثبت احوال و دستگاه‌های مربوطه در زمینه فرهنگ سازی در سطح روستاها گسترش یابد.

بخشدار زرآباد نیز در این گردهمایی از شناسنامه به عنوان سند هویت ایرانی بودن به عنوان سندی حیاتی، مهم و ضروری در نگه‌داری آن نام برد و گفت: تهاجم فقط اشکال نظامی، فرهنگی ندارد و ترصد اتباع بیگانه برای به دست آوردن شناسنامه ایرانی از هر طریق و با هر ترفندی خود تهاجم هویتی بیگانه است که هر میزان در این موضوع دقت بیشتری داشته باشیم و هر میزان جلوی این اتباع غیرمجاز سودجوی به دنبال شناسنامه را بگیریم اولا از هویت ملی‌مان محافظت و دوما از تهاجم هویتی که بسیار خطرناک است، جلوگیری کرده‌ایم.

مجتبی شجاعی با اشاره به سوم دی ماه روز ملی ثبت احوال افزود: به لطف خدا رضایت‌مندی مردمی بسیار خوبی از اداره ثبت احوال بخش زرآباد و شهرستان کنارک وجود دارد که هم علامت وجدان کاری و هم مدیریت خوب این افراد است که حضور بسیار خوب معتمدین در این مراسم این را به وضوح اثبات می‌کند.

وی بیان کرد: دهیاران و شوراها نیز موظف به همکاری تنگاتنگ با اداره ثبت احوال در ارتقا عملکرد آن در بخش هستند.

در پایان گردهمایی با اهدای لوح  تقدیر از روسای ثبت احوال کنارک و زرآباد، دو تن از ائمه جماعات، فرمانده انتظامی بخش زرآباد و دو تن از ماماهای این بخش به سبب تلاش‌های بی وقفه در خدمت رسانی در حوزه ثبت احوال تقدیر شد.

تبادل

تبادل

تبادل

تبادل

تبادل

تبادل

تبادل

تبادل

تبادل

تبادل

تبادل

زندگی در زرآباد+گزارش تصویری


زرآباد با وسعت سه هزار و700کیلومترمربع در750 کیلومتری جنوب غربی زاهدان قرار دارد.این منطقه دارای آب و هوای گرم و مرطوب و ترکیبی از جنگل،دریا و کویر است. زبان مردم زرآباد بلوچی و 75درصد از جمعیت 21000نفری آن کشاورز و مابقی صیاد هستند